Interview bekijk alle LIDM

VOORUITBLIKKEN // Docent Tessa Bohan

Sectie
Leren
Leren in de Metropo(o)lder
Gesprekken

In VOORUITBLIKKEN interviewen we een aantal docenten over hun visie op hun vak en wat zij hun leerlingen mee willen geven. Tessa Bohan is de eerste die we aan het woord laten. Zij vertelt onder andere dat kunst leerlingen in staat stelt om verbindingen te maken en problemen op te lossen.

Tessa Bohan is docent Kunstvakken & CKV (cultuurcoördinator) op het Hoofdvaartcollege.


Visie op het huidige kunstonderwijs

Kunst laat leerlingen op een andere manier naar de wereld kijken. Het stelt de leerlingen in staat om verbindingen te maken en problemen op te lossen met uitdagingen. Dat kan in een opdracht zijn maar ook problemen in het dagelijks leven.

Kunst laat leerlingen op een andere manier naar de wereld kijken

Wat vind je belangrijk dat jouw leerlingen meekrijgen?

Veel leerlingen zijn bang om fouten te maken en willen de opdracht graag perfect uitvoeren. Bij kunstonderwijs gaat het niet om perfectie en is het juist belangrijk om fouten te maken om verder te komen in het creatieve proces.

Thema’s bij het Hoofdvaartcollege

Bij het vak CKV krijgt de leerling een opdracht die te maken heeft met hun eigen leefomgeving en/of leefwereld. Innovatief Cultuuronderwijs zou de volgende thema’s kunnen bijdragen: • Identiteit op sociale media: foto’s bewerken, app ontwikkelen, design van je eigen laptop cover, app icoontje ontwerpen. • Identiteit in kleding: ontwerpen van teksten met een boodschap, teksten op kleding laten drukken.

Deze ideeën komen van een aantal leerlingen aan wie ik heb gevraagd welke thema’s interessant zijn. Bovenstaande thema’s zijn naar voren gekomen omdat het iets is wat iedereen op dit moment interesseert. Het vooruitdenken over later vinden zij een stuk minder boeiend.

Tessa geeft les in de klas
Tessa geeft les in de klas

Design Thinking/ontwerpend leren

De leerling leert dat er verschillende fases zijn om tot het eindresultaat te komen en ervaart hoe het is om over een actueel vraagstuk na te denken. De leerling voelt zich meer betrokken bij het onderwerp en voelt zich serieus genomen. Daarbij leert hij/zij dat het proces deel uitmaakt van het eindresultaat.

De leerling leert dat het proces deel uitmaakt van het eindresultaat

Co-creatie

Pier K en het Podium voor Architectuur helpen met het ontwikkelen van ideeën, het verzorgen van de juiste experts en het faciliteren van materiaal en ruimte. Bij het vak CKV krijgt de leerling een opdracht die te maken heeft met hun eigen leefomgeving en leefwereld. Als kick off geven experts een workshop om de leerlingen te laten kennismaken met het onderwerp.

De opdrachtgever is iemand die bij het onderwerp betrokken is. Dat is bijvoorbeeld een kunstenaar, een ondernemer of een politicus. Door deze professionals uit te nodigen laat je de leerlingen weten dat hun mening telt en is het interessant voor ze om mee te denken over een maatschappelijk onderwerp wat hun bezig houdt.

Betrokkenheid in Haarlemmermeer

Door de inrichting van het vak CKV te koppelen aan de eigen culturele omgeving ontstaat er maatschappelijke waarde. Er kan binding ontstaan met de woon- en leeromgeving door opdrachten die specifiek ingaan op de verbeelding van de leerling. Waar leef je, wat is van belang en hoe raak je betrokken bij de omgeving? De eindresultaten van projecten zoals ‘’Cultureel Zelfportret’’ en ‘’Tiny Houses’’ werden geëxposeerd in het Cultuurgebouw en op de website. De waarde van exposeren door de school is enorm: voor de school, het bestuur, de docenten en vooral voor de eigenwaarde van de leerlingen; ‘je doet ertoe’.

Tessa Bohan geeft online les
Tessa Bohan geeft online les

Lesgeven in deze tijd. 

Het schakelen naar online lesgeven ging heel eigenlijk heel goed, maar het is natuurlijk wel beperkt. Je kunt bijvoorbeeld niet met veel verschillende materialen en gereedschappen werken. Daarbij ben ik gewend om mijn vak in een soort flow te ontwikkelen en te vernieuwen. Nu moest ik in één keer op de rem staan en een geheel andere koers varen. Het is nu aan ons leraren om die koers te bepalen, eentje waar we ook kunnen blijven vernieuwen. Een programma moet meerdere opties hebben in de uitwerking, zodat we makkelijk kunnen schakelen wanneer we een eventuele volgende keer weer online les moeten gaan geven. De klassen blijven voorlopig klein. Dat zie ik als een groot voordeel. Nu kan ik namelijk echt met de leerlingen in gesprek over hun ideeën en heb ik de tijd om goed te luisteren. Ik zie er naar uit om inspirerende lesprogramma’s te maken die je op elk moment kan inzetten, ongeacht de situatie. De uitkomst is dat we veel meer digitaal moeten gaan werken of dat nou een theaterles is, een lessen-serie over architectuur of een talentenavond.

Ik ben gewend om mijn vak in een soort flow te ontwikkelen en te vernieuwen, nu moest ik in één keer op de rem staan